Jak zwiększyć konwersję w sklepie?


Współczynnik konwersji Twojego sklepu internetowego jest jednym z najważniejszych parametrów do analizy skuteczności i wydajności Twojego e-sklepu. Profesjonalnie znany jako współczynnik konwersji e-commerce. Od jego ulepszenia zależy, czy nasz sklep internetowy będzie się rozwijał, czy spadał, a jeśli tak, to jak szybko. W tym artykule podzielę się z Wami prostymi sposobami na szybkie ulepszenie poprzez wdrożenie 8 prostych sposobów na optymalizację sklepu internetowego.

Co to jest konwersja e-commerce?

Konwersje e-commerce informują nas, jaki procent klientów odwiedza naszą witrynę, aby dokonać transakcji. W przypadku sklepu internetowego byłoby to złożenie zamówienia. Te informacje przekładają się na najważniejszą dla nas metrykę, czyli rzeczywistą sprzedaż. Jeśli tylko 1 na 100 użytkowników dokonuje zakupu, oznacza to, że mamy współczynnik konwersji 1%.

Zwiększenie współczynnika konwersji do 2% może potroić nasze przychody przy tej samej liczbie osób odwiedzających nasz sklep internetowy, jak widać wyraźnie, samo zwiększenie tego wskaźnika może znacząco zwiększyć nasze wyniki sprzedaży. Ponadto na 100 użytkowników odwiedzających naszą stronę wystarczą tylko dwa zakupy.

Słabe rozwiązanie pod względem user experience (łatwość obsługi i czytelność nawigacji) lub szybkość e-sklepu może uniemożliwić naszym klientom dokonanie ostatecznego zakupu. Ciągła optymalizacja i zwiększanie konwersji Twojego sklepu internetowego to jeden z priorytetów każdego właściciela lub specjalisty e-commerce odpowiedzialnego za rozwój sklepu internetowego. Dlatego zdecydowanie warto poświęcić czas na optymalizację konwersji, ponieważ może to znacząco zwiększyć Twoje przychody i zyski w krótkim czasie.

Oto 8 prostych sposobów na poprawę i zwiększenie konwersji w sklepie internetowym

1. Popraw szybkość ładowania sklepu

Dopóki strona ładuje się długo, nie denerwuje użytkowników i klientów. Jeśli nie jest zoptymalizowany pod kątem szybkości i nie załaduje się w ciągu 2-3 sekund, możemy być pewni, że wielu naszych klientów opuści naszą stronę i zrezygnuje z dalszych zakupów.

Dotyczy to wszystkich stron, takich jak: strona główna, listy produktów, karty produktów i przepływ zakupów. Szybkość ładowania strony ma również bardzo istotny wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Osobiście korzystam z Google Page Speed ​​i GTmetrix. Może wydawać się to oczywiste, ale sądząc po szybkości działania niektórych sklepów internetowych, jest to nadal problematyczna część działania wielu sklepów internetowych.

2. Zoptymalizuj wyszukiwarkę produktów

Spróbuj prowadzić sklep internetowy bez wyszukiwarki produktów w branży, w której produkty są ustandaryzowane, jak elektronika, artykuły spożywcze, wyposażenie wnętrz, kosmetyki, farmacja itp.! Gwarantuje, że Twój współczynnik konwersji będzie wielokrotnie niższy, niż gdybyś go miał. To, że masz wyszukiwarkę produktów, nie oznacza, że ​​sprawy są załatwione. To dopiero początek dalszych działań. Ważne jest, aby umieścić wyszukiwarkę w jasnym i czytelnym miejscu na stronie, najlepiej u góry i na środku lub po prawej, gdzie można od razu wpisać szukaną frazę.

Co ważne, są też autosugestie, wiele sklepów ich nie posiada, a wyszukiwana lista produktów pojawia się dopiero po kliknięciu i wyświetleniu wyników wyszukiwania.

Naprawdę dobra wyszukiwarka produktów może być jedną z największych zalet Twojego sklepu internetowego, ponieważ np. jeśli szukasz konkretnego produktu i zrobisz na nim literówkę, np. „sansung TV”, to używając typowego prosta wyszukiwarka, otrzymasz informację, że w ogóle nie ma takich produktów. Może to spowodować, że klienci opuszczą Twój sklep.

Zaawansowana wyszukiwarka produktów oparta na mechanizmie samouczenia lub dodawaniu synonimów podpowie Ci, czy mówisz o telewizorze Samsung, czy o czymś innym.

3. Buduj zaufanie do swojego e-sklepu

Pokaż użytkownikom i klientom, że Twój sklep jest godny zaufania. Jak to zrobić? Posiadamy na rynku szereg narzędzi, które pozwalają zwiększyć Twoją wiarygodność poprzez opinie wyrażane przez klientów, którzy u nas kupują.

Jeśli skorzystamy z tej porównywarki w naszym sklepie internetowym, najpopularniejsze na polskim rynku to Opineo.pl, Trusted Shops czy widgety Ceneo. Osobiście polecam wdrożenie w sklepie własnego rozwiązania, niezależnego od innych rozwiązań zewnętrznych. Jeśli zakończymy współpracę, stracimy wszelkie opinie.

4. Popraw proces realizacji transakcji

W wielu sklepach internetowych właśnie w tym tkwi największy problem. Klient dodał produkt do koszyka i chce już przejść przez proces składania zamówienia i dokonać zakupu, a często pod jego stopami pojawiają się przeszkody. Proces zakupu jest często bardzo nieintuicyjny, a często nawet mylący, co prowadzi do opuszczenia strony bez dokonania zakupu. Wynika to głównie ze słabej czytelności interfejsu klienta w zakresie wprowadzania danych.

Co najważniejsze, nasz klient może wprowadzić swoje dane wizualnie, nie zastanawiając się, co i gdzie to jest, a wszystkie niezbędne informacje o zamówieniu zebrał w jednym miejscu. Na przykład w prawej kolumnie klient ma wszystkie niezbędne informacje o swoim zamówieniu: podsumowanie z kwotą, produktami w koszyku, adresem do wysyłki i sposobem wysyłki.

Jak zwiększyć konwersję w sklepie?

5. Popraw i ulepsz tabelę produktów

Wielu naszych użytkowników i klientów uzyskuje dostęp do naszych kart produktów bezpośrednio w e-sklepie. Czy to z ruchu organicznego (wyszukiwarka Google), mediów społecznościowych, czy porównywarki cen jak Ceneo. Dlatego udoskonalenie tego elementu może znacznie zwiększyć współczynnik konwersji Twojego sklepu internetowego. Oto kilka punktów, które należy odnotować i poprawić:

  • USP lub Unique Selling Proposition – Informacje o wyjątkowej korzyści związanej z produktem, usługą lub naszą ofertą, która wyróżnia nas na tle konkurencji. Przykładowo, jeśli oferujemy wysyłkę tego samego dnia o określonej godzinie, warto porozumieć się z klientem. Darmowa wysyłka zaczyna się od 100 zł, co wyróżnia nas na tle konkurencji i warto komunikować.
  • Brak wyraźnego wezwania do działania (CTA) czy „dodaj do koszyka” – kolejny element sklepów internetowych, który znacząco wpływa na nasze konwersje. Brak wyraźnego CTA, wezwania do działania, wezwania do działania może zniechęcić Cię do zakupu. Często element taki jak „Dodaj do koszyka” jest trudny do znalezienia, ponieważ nie wyróżnia się kolorem ani rozmiarem, a właściwie trudno go zobaczyć. Na rynku jest jeszcze wiele takich sklepów.
  • Rekomendowane referencje i produkty na kartach produktowych - czyli połącz karty produktów z możliwościami cross-sell i up-sell. Najlepiej byłoby, gdyby było to rozwiązanie zautomatyzowane, w którym nasza platforma integruje się z silnikiem rekomendacji, opartym na dedykowanym algorytmie, który będzie w stanie wybrać odpowiedni produkt dla klienta na podstawie jego historii zakupów lub tego, co najczęściej ogląda.

6. Przywracanie porzuconych koszyków (Marketing Automation)

Odzyskiwanie porzuconych koszyków to jeden z najpopularniejszych sposobów na zwiększenie konwersji w Twoim sklepie internetowym. Na rynku mamy wiele narzędzi, które pozwalają nam przywracać porzucone koszyki od użytkowników, którzy najpierw odwiedzili nasz sklep, następnie dodali produkty do koszyka, ale z jakiegoś powodu nie dokończyli zamówienia i opuścili sklep. W ramach takiego systemu tacy klienci otrzymują wiadomość e-mail z informacją, że Twój produkt jest nadal w koszyku, a Ty jednym kliknięciem możesz sfinalizować zamówienie. Są sklepy, z których korzysta 10% naszych klientów, co pozwala nam odzyskać znaczną część naszego współczynnika konwersji.

Dodatkowy bonus – czy to jest dobre dla klienta?
Kolejną zachętą do zawarcia transakcji jest oferowanie klientom dodatkowych rabatów lub darmowej wysyłki, co zdecydowanie zwiększy szanse klienta na dokonanie ostatecznego zakupu. Najpopularniejsze narzędzia na polskim rynku: SALESmanago, Edrone, SaveCart, ale wiele innych. O tym temacie napiszą w przyszłym wpisie.

7. Test A/B regularnie

To rozwiązanie, które wydaje się stare jak świat, ale wciąż nie można przecenić. Każdemu klientowi polecam okresowe testy A/B. Możemy mieć najlepszą wiedzę na temat tworzenia sklepu internetowego pod kątem UX, CX, ale w końcu sam klient powie nam, co jest dla niego najlepsze.

Dzięki narzędziom do przeprowadzania testów A/B mamy możliwość przetestowania różnych odmian różnych części sklepu internetowego, takich jak strona główna, listy produktów czy proces realizacji transakcji. Aby analiza ta przyniosła wymierny efekt, musi być bezwzględnie oparta na odpowiedniej próbie kontrolnej naszych użytkowników.

Testy A/B powinny zawsze koncentrować się na konkretnych i rzeczywistych problemach, z jakimi borykają się użytkownicy.

8. Analizuj opinie klientów

Możemy analizować wszystkie dane na wiele sposobów, ale bezpośrednia informacja zwrotna od naszych klientów jest jedną z najlepszych, jakie możemy uzyskać. Jest to również jedna z najłatwiejszych i najtańszych form analizy błędów i właśnie tego oczekują nasi użytkownicy i klienci.

 
 

Podobne artykuły:

  • Robert Malinowski
  • 09-03-2023
Jak wypromować stronę internetową?
  • Dorian Gąska
  • 08-08-2022
Co to jest lejek sprzedaży?